• Direct inschrijven
  • E-learning
  • Menu Menu
Forsa Advies
  • Opleidingen & Trainingen
      • Complete aanbod
        Wilt u bekijken welke trainingen er starten volgende maand? Of kijken welke trainingingen er starten bij u in de buurt?

        Gebruik de sorteer- en filtermogelijkheden van ons complete trainingsoverzicht.

        Overzicht trainingen
    • Alle Opleidingen
      • Projectmanagement
      • PRINCE2®
      • IPMA®
      • Projectvaardigheden
      • WISP®
      • Programma- en portfoliomanagement
      • MSP®
      • MoP®
    • pw1
      • Risicomanagement
      • M_o_R®
      • IT Service- en informatiemanagement
      • BiSL®
      • ITIL®
      • Lean werken
      • Lean
    • pw2
      • Verandermanagement
      • Verandermanagement
      • Organisatiecultuur en verandering
      • Agile werken
      • Scrum
      • AgilePM®
      • SAFe®
      • PRINCE2 Agile®
    •   pw3
  • Opleidingen & Trainingen
    • Projectmanagement
      • PRINCE2®
      • IPMA®
      • Projectvaardigheden
      • WISP®
    • Programma- en portfoliomanagement
      • MSP®
      • MoP®
    • Risicomanagement
      • M_o_R®
    • IT Service- en informatiemanagement
      • BiSL®
      • ITIL®
    • Lean werken
      • Lean
    • Verandermanagement
      • Verandermanagement
      • Organisatiecultuur en verandering
    • Agile werken
      • Agile Scrum
      • AgilePM®
      • SAFe®
      • PRINCE2 Agile®
  • Incompany
  • Consultancy
  • Service & Contact
  • Direct inschrijven
  • E-learning
  •   070-3970723
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Projectmanagement
  • Agile werken
  • Verandermanagement
  • IT Service- en informatiemanagement
  • Programma- en portfoliomanagement
  • Lean
  • Risicomanagement
   IT Service- en informatiemanagement

Wat is IT Service- en informatiemanagement?

Forsa Advies heeft als missie Nederland beter te maken in projecten. En hoeveel projecten zijn er nog zonder ICT component? Om het projectresultaat goed te borgen en optimaal te kunnen exploiteren, is het nodig deze goed in beheer onder te brengen bij de klantorganisatie en de leverancier.

In de klantorganisatie heb je hierbij doorgaans te maken met een Informatiemanagement-team dat namens de gebruikersorganisatie de regie voert over informatievoorziening en de hieraan verbonden informatiesystemen. Functioneel beheerders verzorgen doorgaans operationele taken als het ondersteunen van gebruikers, het specificeren van wijzigingen, het specificeren van nieuwe functionaliteiten en het testen van wijzigingen. De leveranciersorganisatie, intern of extern, is veelal verantwoordelijk voor het Technisch applicatiebeheer en andere ICT-processen en levert op verzoek van de gebruikersorganisatie.

IT service management betreft het procesmatig aansturen van de werkwijze van IT-beheer door de leverancier. Informatiesystemen en de applicaties die daar onderdeel van uitmaken, leiden een lang leven. Het voortdurend aanpassen van systemen maken het beheer en vernieuwen ervan steeds ingewikkelder en daarmee kostbaarder. Om dit succesvol te laten zijn, is een goede samenwerking tussen business, informatiemanagement en IT Beheer cruciaal.


Betere IT dienstverlening met behulp van beproefde methoden

Om je de juiste kennis en instrumenten te leren voor het in beheer brengen van het projectresultaat bij klant- en leveranciersorganisatie, leveren we uitstekende trainingen, op maat gemaakte workshops, advies en begeleiding in de praktijk. We leveren:

  • BISL® Foundation voor de basis van het procesmodel voor Informatiemanagement c.q. Functioneel beheer
  • ASL® Foundation voor de basis van het procesmodel voor Informatiemanagement c.q. Functioneel beheer van applicaties (alleen op incompany basis)
  • ITIL® Foundation voor de basis van het procesmodel voor (technisch) ICT beheer
ITIL BiSL

BiSL

BISL is een acroniem voor ‘Business Information Service Library’. Basiskennis van BISL is van toegevoegde waarde wanneer je vanuit een project een nieuw of aangepast systeem bij de (klant)organisatie onderbrengt. Het kan je helpen te verzekeren dat je projectresultaat voldoende ingebed is in de staande organisatie om de gewenste benefits daadwerkelijk te realiseren.

Daarnaast kan de opdracht voor je project zijn om de functie Informatiemanagement of Informatievoorziening en bijbehorende processen te verbeteren. Daarbij is BISL een bruikbaar uitgangspunt.
Meer over BiSL

Opleidingen

BiSL Foundation

ITIL

ITIL staat voor IT Infrastructure Library en behoort tot de certificeringen van AXELOS en is een bruikbaar en internationaal erkend raamwerk en beschrijft best practices op het gebied van IT beheer processen. Je kunt het dus gebruiken voor het inrichten en verbeteren van het (technische) IT Beheer.

Ook voor projectmanagers is dit waardevol bij projecten met een sterke ICT-component. Ten eerste om in een vroeg stadium de eisen ten aanzien van beheer helder te krijgen en af te stemmen voor het op te leveren systeem. Ten tweede om het opgeleverde systeem op de juiste manier over te dragen.

Een andere situatie waarin je ITIL goed kunt gebruiken is wanneer je een verbeterproject leidt waarin je opdracht is om de beheerprocessen te optimaliseren. Waardevol dus!
Meer over ITIL

Opleidingen

ITIL Foundation ITIL 4 Foundation

ASL

ASL staat voor Application Services Library en is een verzameling van best practices om het werkveld van applicatiemanagement te professionaliseren. Het is voor applicatiebeheer, wat ITIL is voor het beheer van de ICT infrastructuur.

Met behulp van ASL kun je de processen rondom applicatiebeheer professionaliseren. Dit maakt het een efficiëntere en meer economische werkwijze mogelijk. Verder is een belangrijk voordeel van ASL dat het een gemeenschappelijke taal en vertrekpunt biedt voor applicatiebeheer. Dit maakt het makkelijker en prettiger om samen te werken voor de betrokken partijen.

ASL wordt actief ondersteund door de ASL/BISL Foundation, een organisatie die de beide kennisdomeinen promoot en onderhoudt.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hulp nodig bij je keuze?


Praat eens met onze opleidingsadviseur, we bespreken je persoonlijke situatie en kijken welke oplossing het gewenste resultaat geeft. Geheel vrijblijvend.
Tanja van den Akker MBA
“Het belangrijkste is weten wat je wilt bereiken, dan help ik je graag de weg naar dat doel te vinden.”
Tanja van den Akker
Logo Forsa Advies
Forsa Advies B.V
contact@forsa-advies.nl
070-3970723
Laan van Zuid Hoorn 31
2289 DC, Rijswijk (Z-H)
KvK 67839983
BTW NL857194380B01


Op de hoogte blijven?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Over ons

Onze visie
Onze mensen
Referenties
Nieuws
Evenementen

Praktische informatie

Inschrijfprocedure
Trainingslocaties
Algemene voorwaarden
Privacy Statement

Actueel

Projectmatig werken als een Pro
Top 10 Verandermanagement Modellen

Opleidingen & Trainingen

PRINCE2®
IPMA®
Projectvaardigheden
WISP®
MSP®
MoP®
M_o_R®
BiSL®
ITIL®
Lean
Verandermanagement
Organisatiecultuur en verandering
Scrum
AgilePM®
SAFe®
PRINCE2 Agile®

© Forsa Advies 2019 - Copyright Statements   Wijzig cookie instellingen
  • VOLG ONS:
Scroll naar bovenzijde