ITIL® | IT-servicemanagement
Wordt al decennia gebruikt als best practice voor het managen van IT-services.
Met internationaal erkende, waardevolle certificaten.
Verzorgd door trainers met ruim 15 jaar ervaring in het leslokaal en de praktijk.
Forsa Advies is een geaccrediteerde opleider voor ITIL trainingen.
ITIL is al jaren het referentiekader voor IT-servicemanagement
ITIL is een bruikbaar en internationaal erkend raamwerk en beschrijft best practices op het gebied van IT-servicemanagement die behulpzaam zijn bij het tot stand brengen, het managen en het verbeteren van diensten die je levert aan je klant(en).
Ook voor projectmanagers van projecten met een sterke IT-component – en dat zijn er steeds méér – is ITIL van nut. Ten eerste om in een vroeg stadium de eisen ten aanzien van de producten en diensten (of een systeem) helder te krijgen en af te stemmen. Ten tweede om de producten en diensten (of een systeem) op de juiste manier over te dragen aan de staande organisatie die zorg draagt voor het leveren en het ondersteunen bij het gebruik, en veelal het dagelijkse beheer en onderhoud verzorgt.
Een andere situatie waarin je ITIL goed kunt gebruiken is wanneer je een verbeterproject leidt waarin je opdracht is om bepaalde (service)managementprocessen te optimaliseren. Waardevol dus!
ITIL 4 servicewaardesysteem
Het ITIL 4-servicewaardesysteem helpt organisaties om holistisch te denken over hun IT-diensten, waarbij alle onderdelen samenwerken om waarde te leveren vanuit de vraag of behoefte van de klant.
Volg ITIL op het door jou gewenste niveau
PeopleCert biedt ITIL certificeringen op verschillende niveaus, van meer operationeel tot meer strategisch en van basiskennis tot gespecialiseerd op subsets van practices op het gebied van ITIL.
ITIL 4 Foundation certificering
ITIL Foundation is ideaal voor iedereen die een basiskennis wil opdoen van modern IT-servicemanagement en de structuur van ITIL 4. Deze training bereidt je voor op het ITIL 4 Foundation examen, dat je kennis over servicemanagementconcepten, de vier dimensies van servicemanagement, en de ITIL-servicewaardeketen test. Er zijn geen specifieke toelatingseisen, hoewel enige ervaring in IT-beheer nuttig is.
Met het ITIL Foundation certificaat bewijs je een stevige basis te hebben in IT-servicemanagement en vergroot je je professionele kansen binnen IT-organisaties. In de ITIL Foundation training krijg je praktische inzichten en theoretische kennis, essentieel voor je carrièreontwikkeling.
ITIL Practice Manager certificeringen
De practice manager certificeringen zijn gericht op het valideren van de vaardigheden en kennis van professionals die de ITIL 4 Practices op een effectieve wijze in service value streams willen kunnen integreren.
Om de kwalificatie ITIL 4 Practice Manager te behalen, moet je één van de gecombineerde certificeringen plus de module ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support cursus hebben afgerond.
ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support
De cursus ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support is bedoeld voor IT-professionals, proces coördinatoren en -managers die digitale producten en diensten ontwerpen, leveren en ondersteunen op overeengekomen niveaus. Je leert in deze driedaagse curus waardestromen en servicemethoden te verbeteren en serviceprestaties te optimaliseren. Het examen, Engelstalig en online, is inbegrepen. Voor deelname is het ITIL Foundation certificaat vereist.
ITIL 4 Specialist: Monitor, Support and Fulfil
In de cursus Monitor Support and Fulfil staan een vijftal practices centraal: betreffen: Incident Management, Service Desk, Service Request Management, Monitoring and Event Management, en Problem Management. Deze gecombineerde practice cursus is bedoeld voor IT-professionals die de betreffende practices willen benutten om effectieve service value streams op te zetten. Deze driedaagse cursusbereidt je voor op het ITIL 4 Specialist Monitor Support and Fulfil examen, inclusief de bijbehorende certificering. Voor deelname is het ITIL Foundation certificaat vereist.
ITIL 4 Managing Professional certificeringen
ITIL 4 Managing Professional certificeringen zijn ontwikkeld voor IT-professionals die voor bedrijven digitale en technische oplossingen ontwikkelen, implementeren en onderhouden. Deze certificeringen bieden praktisch toepasbare kennis over hoe op een succesvolle wijze op technologie gebaseerde diensten, teams en workflows ontworpen, aangestuurd en verbeterd kunnen worden.
Om de kwalificatie ITIL 4 Managing Professional of ITIL 4 Strategic Leader te behalen, moet je alle modules in de betreffende groep van certificeringen voltooien, waarbij ITIL 4 Strategist Direct Plan and Improve een universele module is voor beide groepen.
ITIL 4 Specialist: High Velocity IT
De cursus ITIL 4 Specialist: High-velocity IT-module is bedoeld voor IT-professionals en -managers die werken in digitale of sterk geautomatiseerde omgevingen, of die digitale producten en diensten leveren. Dit omvat iedereen die betrokken is bij digitale transformatie en gebruik maakt van op Lean, Agile of DevOps gebaseerde werkwijzen.
Deze driedaagse cursus biedt inzicht in digitale operationele modellen, methodologieën zoals Agile en Lean, en technologieën zoals cloud computing en automatisering. Het richt zich op het versnellen van product- en servicelevering ten behoeve van het creëren van maximale waarde. De cursus bereidt je voor op het ITIL 4 Specialist: High Velocity IT examen. Voor deelname is het ITIL 4 Foundation certificaat vereist.
ITIL 4 Specialist: Drive Stakeholder Value
De cursus ITIL 4 Specialist: Drive Stakeholder Value is bedoeld voor IT-professionals en -managers die verantwoordelijk zijn voor of een bijdrage leveren aan het managen van klanttrajecten, -ervaringen of -verwachtingen.
Deze driedaagse training richt zich op het verbeteren van klant- en gebruikerservaringen, het beheren van relaties met stakeholders, en het optimaliseren van servicewaardeketens. Onderwerpen zijn onder andere SLA-ontwerp, multi-leveranciersmanagement, en customer journey mapping. De cursus bereidt je voor op het ITIL 4 Specialist Drive Stakeholder Value examen. Voor deelname is het ITIL 4 Foundation certificaat vereist.
ITIL 4 Strategist: Direct, Plan and Improve
De cursus ITIL 4 Strategist: Direct, Plan and Improve is bedoeld voor iedereen die de doelstellingen van zijn team moet kunnen afstemmen op de strategie van de organisatie. Deze driedaagse cursus biedt handvatten voor het inbedden van voortdurende verbetering in de organisatiecultuur, waarbij ingegaan wordt op: Agile- en Lean-werkwijzen, verandermanagement, en samenwerking over teams heen. Voor deelname is een ITIL 4 Foundation certificaat vereist. De training bereidt je voor op het officiële ITIL 4 Strategist Direct Plan and Improve examen.
ITIL Master certificeringen
De ITIL 4 Master wordt toegekend aan kandidaten die de certificeringen Practice Manager (PM), Managing Professional (MP) en Strategic Leader (SL) hebben behaald.
Training op jouw locatie en/of op maat? Ontdek onze incompany mogelijkheden.
Uiteraard maken we ook graag een incompany ITIL servicemanagement training voor jouw collegae en jou op maat, bijvoorbeeld door meer eigen casuïstiek op te nemen of door oefeningen te koppelen aan persoonlijke vaardigheden zoals verwachtingen afstemmen, grenzen stellen, onderhandelen, enzovoorts. Voor de andere Practitioner en Intermediate trainingen werken wij samen met uitstekende en gespecialiseerde partners. Neem hiervoor contact met ons op.
Contact opnemen
Hulp nodig bij je keuze?
Praat eens met onze opleidingsadviseur Tanja van den Akker,
bespreek je persoonlijke situatie en kijk samen met haar welke oplossing het
gewenste resultaat geeft. Geheel vrijblijvend.