Tim de Nieuwe is projectmanager en werkt aan luxe jachten

Projectmanager in de scheepvaartbouw

Tim de Nieuwe is projectmanager bij Van Berge Henegouwen (VBH). VBH installeert luxe technologie aan boord van superjachten. Om meer te weten over wat Tim de Nieuwe doet, interviewen we vanuit Forsa Advies hem over zijn werk als projectmanager.


Wat vind je zo leuk aan jouw werk als projectmanager?


Projectmanager zijn bij VBH is erg divers. Elke dag is anders en ik heb veel verschillende taken. Van het beheer van de financiën, het verzorgen van de planning tot aan het monitoren van de installatie van techniek. Een belangrijk aspect is daarnaast het contact met de klant. Natuurlijk houd ik de voortgang en de risico’s in de gaten. Er is veel te doen en het werk is zeer uitdagend. De uitdaging is voor mij erg belangrijk; ik wil steeds weer leren en groeien. Elke opdracht is anders en mijn ervaring helpt mij om allerlei situaties in te schatten en op te lossen.


Aan wat voor projecten werk je?


Bij VBH integreren we technologie aan boord van jachten. Van audio-, video-, ICT-, beveiligings- tot aan de communicatiesystemen. We leveren kwalitatief hoogwaardige technologische oplossingen. Ons doel is de eigenaar van het jacht, de gasten en crew zo optimaal mogelijk te laten genieten van technologie. Ik werk aan grote en kleine projecten. Een groot project duurt 1,5 tot 2 jaar en een kleiner project duurt circa 6 maanden.


Reis je veel voor je werk?


Later in het jaar begin ik aan een project in Spanje. Op dit moment heb ik twee opdrachten lopen in Nederland. Afhankelijk hoe het project verloopt in Spanje en de reisrestricties rondom COVID-19 reis ik regelmatig naar Spanje.


Mijn collega’s die verantwoordelijk zijn voor onze refit-projecten reizen veel. Zij installeren systemen aan boord van bestaande jachten overal ter wereld.


Wat is de succesfactor in jouw projecten?


De succesfactor is voor mij een ‘happy customer’. De eigenaar koopt een jacht bij een werf. VBH levert vaak aan een werf of een management company en stemt daar de wensen en eisen mee af. Mijn doel is een tevreden klant.


Als de acceptatiecriteria voor meerdere interpretaties vatbaar zijn, dan krijg je discussie met de klant en dat levert vervelende situaties op. Dat kan weer leiden tot ontevredenheid bij een klant en/of onvoorziene kosten. Doordat we de eisen heel duidelijk specificeren en overeenkomen voorkomen we dit. We vertalen de initiële wensen naar een functioneel ontwerp. Dit wordt vervolgens vertaald naar een of meer proefopstellingen, zodat de klant kan beoordelen of dat is wat hij/zij wil. De gewenste opstelling wordt dan al voorbereid en gemonteerd in stellingen, zodat het klaar staat om te implementeren. De installatie wordt uiteindelijk goedgekeurd in een FAT- ruimte (Factory Acceptance Test).


Tot hier kunnen we erg goed uit de voeten met wijzigingen in wensen. Wijzigingen kunnen voortkomen uit het verschijnen van nieuwe modellen en features op de markt of het niet meer beschikbaar zijn van modellen die uit het assortiment gaan bij een leverancier. In anderhalf tot twee jaar kan er veel veranderen. Op het moment dat we gaan installeren op het jacht zijn veranderingen echter kostbaar. Alles is op dat moment al ingekocht en afgemeten op de situatie. Uiteindelijk wordt de geïmplementeerde oplossing goedgekeurd middels een Harbour Acceptance Test.

Met wat voor uitdagingen heb je te maken?


Soms heb je kleine uitdagingen in de installatie. Het doel is om dit achter de schermen zo snel mogelijk op te lossen.


Wat voor projectmanagementmethoden gebruik je voor je projecten?


We werken met een waterval-aanpak en hebben een vaste fasering die we ‘toll gates’ noemen. Er moet steeds een expliciet akkoord komen voordat we doorgaan naar de volgende fase. Inmiddels werken we aan een ondersteuning vanuit het systeem Navigator waarin we ook de budgetten per fase gaan beheren. Tot slot is het belangrijk dat we aansluiten op de processen van de betreffende werf.


Wat kun je mensen aanraden die ook graag projectmanager willen worden van dit soort projecten?


Aan de IPMA-C training en -certificering heb ik veel gehad. Enerzijds was de theorie waardevol, maar zeker ook de praktische kant. Een voorbeeld is de communicatie met het projectteam en de klant. Als je dat hebt gedaan, heb je goed in de gaten hoe het spel wordt gespeeld. Soms pak ik het lesboek erbij om de theorie nogmaals door te lezen.


De certificering is waardevol. Je kunt hiermee overal aan de slag in projectmanagement. Het IPMA-C theorie-examen was pittig. Het IPMA C assessment viel uiteindelijk erg mee en de assessoren waren enthousiast.


Wilde je altijd al projectmanager worden?


Ik wilde graag veel van de wereld zien. Daarom ben ik begonnen als Field Service Engineer bij een olie- en gasbedrijf. Van dit werk heb ik genoten, maar zag daar niet echt mijn toekomst in. Met mijn passie voor techniek in combinatie met het werken in teamverband, heb ik uiteindelijk voor VBH gekozen. Bij VBH ben ik begonnen als Assistent Projectmanager met als doel om door te groeien naar de functie van Projectmanager. Ik heb de kneepjes van het vak geleerd van een ervaren collega. In korte tijd heb ik de specifieke aandachtspunten geleerd van deze projecten.