ITIL Foundation inclusief examen
inittab
Wat houdt de training ITIL Foundation in?
Deze dynamische tweeëneenhalf daagse training biedt je een introductie in de levenscyclus van het managen van IT-Diensten en klantverwachtingen. Aan de hand van een interessante casus leer je de vijf kerndisciplines van de ITIL best practice kennen: Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operations en Continual Service Improvement. Deze disciplines vertegenwoordigen een raamwerk voor de service levenscyclus dat de afstemming met de business verder versterkt, waarde toevoeging voor de business biedt, een verbetering van het ROI oplevert en IT in staat stelt om specifieke operationele behoeften te vervullen. Verder bereidt de training je voor op het ITIL Foundation examen. Met dit certificaat op zak kan je deelnemen aan verdere ITIL trainingen zoals een ITIL Practitioner.
Waarom een ITIL Foundation training volgen bij Forsa Advies?
- Je volgt de training bij een geaccrediteerde opleider. Dat betekent dat je kunt rekenen op up-to-date lesmateriaal, vakkundige trainers en een uitstekende dienstverlening rondom de training.
- Onze trainingen worden door deelnemers gewaardeerd met een rapportcijfer 8.9 op Springest.nl.
- Een uitstekende examenvoorbereiding en een hoog slagingspercentage. Wij bieden een uitstekende online examenoefenomgeving die uw scores analyseert en oefeningen hierop aanpast.
- Onze trainers combineren jarenlange ervaring uit de praktijk met uitstekende trainersvaardigheden.
Voor wie?
Deze training is bedoeld voor iedereen die basiskennis wil opdoen van ITIL Foundation.
Je bent bijvoorbeeld:
- manager, supervisor, coördinator
- procesmanager of procescoördinator
- relatiebeheerder tussen ICT en klant, bijvoorbeeld service coördinator of service level manager
- adviseur of consultant
Voor deze training is geen specifieke voorkennis vereist. Het is wel prettig als je enige ervaring hebt met het werken in een automatiseringsorganisatie of -afdeling. Voldoe je niet aan het profiel en heb je wel interesse in deze training? Wij adviseren je graag.
Leerdoelen
In deze training worden je de basisbegrippen van ITIL duidelijk. Hierdoor krijg je een beter beeld wat ITIL is en op welke wijze ITIL een rol kan gaan spelen binnen jouw eigen organisatie.
Na het volgen van deze training:
- kan je uitleggen wat procesgericht werken inhoudt voor een automatiseringsorganisatie.
- weet je wat de belangrijkste modulen van ITIL zijn.
- begrijp je hoe elke module kan bijdragen aan het beheersbaar maken van de automatiseringsomgeving.
- ken je de kernbegrippen van ITIL, begrijp je de betekenis ervan en weet je wat voor rol deze spelen in het dagelijks beheer van ICT infrastructuur.
Bovendien bereidt de training je voor op het succesvol afleggen van het ITIL Foundation examen.
Onderwerpen
In de training behandelen we de volgende onderwerpen met je:
- de belangrijkste principes en concepten van IT Service Management
- de baten van implementatie van ITIL in een organisatie
- Service Management processen en hoe deze zich verhouden tot de Service Lifecycle
- de basisconcepten en -definities die gerelateerd zijn aan de Service Lifecycle
- de activiteiten en rollen betrokken bij de Service Lifecycle
- de relatie van elk component van de Service Lifecycle en hoe deze zich verhouden tot andere componenten
- de factoren die van invloed zijn op de effectiviteit van de Service Lifecycle
Studiebelasting en lesmethode
De studiebelasting bestaat uit voorbereiding per les en studie voor het examen na afloop van de training. De studiebelasting is totaal ongeveer 16-20 uur buiten de lesuren. De trainer neemt op interactieve wijze de theorie met je door. Je gaat actief aan de slag met praktijkgerichte oefeningen om de stof echt eigen te maken. De trainer bespreekt de oefeningen plenair en borgt dat duidelijk wordt wat ITIL voor elke organisatie kan betekenen en hoe het kan worden toegepast.
Trainingsmateriaal
Het trainingsmateriaal bestaat uit een lesmap met de in kleur afgedrukte presentatie, een casus, opgaven en antwoordindicaties, een verklarende woordenlijst en een overzicht van de exameneisen. Verder gebruiken we het lesboek ‘IT Servicemanagement op basis van ITIL’. Daarnaast ontvang je een toegangscode voor onze e-learning met oefenexamenvragen.
Vervolgtraining
In de training ITIL Foundation krijg je die basiskennis die nodig is voor het optimaal volgen van ITIL Practitioners of de ITIL Service Manager opleiding. Voor het succesvol afleggen van het ITIL Foundation examen ontvang je 2 credits in het ITIL kwalificatieschema. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.
Wat wordt er in deze ITIL Foundation training behandeld?
Dag 1
Welkom, uitleg programma, voorstelrondje met leerdoelen
Inleiding tot ITIL
Structuur Foundation training en kwalificaties
Service management in de praktijk
Levenscyclus van een dienst
Servicestrategie
Dag 2
Serviceontwerp
Servicetransitie
Serviceproductie
Continue serviceverbetering
Rollen en functies
Dag 3
Technologie en architecturen
ITIL competenties en training (geen examenonderwerp)
Oefenen met examenvragen
Dag 4
ITIL Foundation examen
Het ITIL Foundation examen
Na afloop ben je grotendeels voorbereid op het officiële AXELOS ITIL Foundation examen. Het examen duurt 60 minuten en bestaat uit 40 multiple choice vragen. Hiervan moet je 65% correct beantwoorden om te slagen. Dit is een gesloten boek examen. De exameneisen zijn ontwikkeld door en worden verstrekt met toestemming van AXELOS.
Forsa Advies neemt dit examen bij je af na afloop van de training. Bij open inschrijvingen vindt het examen plaats op de leslocatie. Mocht de examendatum je niet schikken, neem dan tijdig contact met ons op voor een alternatief.
Het herexamen wordt afgenomen op papier in Rijswijk (Z-H) op vaste sessies 1 x per maand of je kunt het examen via online Proctor afleggen indien je aan de voorwaarden voldoet.
Bewijs van deelname en officiële certificaten
Wanneer je slaagt voor het examen ontvang je het officiële, digitale ITIL Foundation AXELOS certificaat. Op aanvraag kunnen we je ook bewijs van deelname aan de training toesturen indien je 75% of meer van de training hebt bijgewoond.
Deze ITIL Foundation training op locatie organiseren
Wij kunnen deze training op in-company basis voor je verzorgen. We stellen de dagen, tijden en locatie in overleg met jou vast. Ook is maatwerk mogelijk in de vorm van een casus op maat en/of het toevoegen van modules in vaardigheden en technieken. Vanaf vier deelnemers is het financieel aantrekkelijk om in-company te overwegen. Neem contact met ons op voor een offerte.
Aanvraag invullen
Hulp nodig bij je keuze?
Praat eens met onze opleidingsadviseur, we bespreken je persoonlijke situatie en kijken welke oplossing het gewenste resultaat geeft. Geheel vrijblijvend.
Tanja van den Akker MBA
“Het belangrijkste is weten wat je wilt bereiken, dan help ik je graag de weg naar dat doel te vinden.”
“Het belangrijkste is weten wat je wilt bereiken, dan help ik je graag de weg naar dat doel te vinden.”