Wat is er nieuw in PRINCE2®Agile v2?

, , ,

PRINCE2 Agile v2 Ui-model

Figuur 2.2 The Agile Onion (adapted image from Agile Onion by Simon Powers, AWA). Copyright 2025, PeopleCert Limited. All rights reserved.


PRINCE Agile v2 is beschikbaar dus rijst de vraag: wat is er nieuw in PRINCE2®Agile v2? Echter, voordat we in de verschillen met v1 duiken, is het handig om kort uit te leggen wat PRINCE2 Agile is;

PRINCE2 Agile: wat is dat?


PRINCE2 Agile is een combinatie van agile werken en projectmanagement op basis van PRINCE2. Het biedt:

  • een universeel bruikbare methode voor alle agile projecten (en zelfs de operatie).
  • wendbaarheid en flexibiliteit door agile, in combinatie met grip op het project door PRINCE2.
  • up-to-date inzichten in agile projectmanagement.
  • een heldere, gedeelde taal én praktische tools zoals workshops om je project vaart te geven.
  • handvatten op maat om projecten op agile wijze te realiseren ongeacht type project of branche.

Wat is er nieuw in PRINCE2 Agile v2?


Dit is nieuw in PRINCE2 Agile v2 ten opzichte van v1:

  • Meer aandacht voor de rol van mensen en ‘agile zijn’.
  • Uitleg over wat agile leiderschap is en hoe dit vorm kan krijgen.
  • Meer focus op het meten en vergroten van agile projectsucces.
  • Agile werken in een bredere context zodat het project en de staande organisatie goed samenwerken.
  • Handige formats voor agile project workshops, zoals een kickoff workshop.
  • Introductie van voorbeeldscenario’s zoals in PRINCE2 7: Data Knowledge, Louistown City Council, Findef en NowByou.

Wat is er verbeterd in PRINCE2 Agile v2?


  • Update naar PRINCE2 7 als basis. Je vindt deze wijzigingen in deze blog over PRINCE2 7.
  • Verbetering van het agile werken met PRINCE2.
  • Verbetering van het op maat maken van agile projectmanagement.
  • Verbetering termen en structuur voor meer toegankelijkheid en helderheid.

Hieronder volgen meer details per onderwerp voor degenen die v1 goed kennen en behoefte hebben aan meer details. Onder aan deze blog vind je informatie over de te verwachten vertalingen en de consequenties voor je certificering(en).

‘Being agile’ versus ‘doing agile’


De opzet van het boek volgens een logischer structuur opgezet, waarbij het verschil tussen ‘being agile’ versus ‘doing agile’ wordt geïntroduceerd:

  • ‘Being agile’ gaat over cultuur en mentaliteit.
  • ‘Doing agile’ gaat over het hanteren van onder meer agile processen en technieken.

‘Being agile’ moet het projectteam overstijgen; er moet een agile manier van denken en handelen in de organisatie aanwezig zijn om ‘agile te zijn’. Dit maakt dat de relatie naar de organisatie en de integratie met de staande organisatie hierdoor meer aandacht krijgt in deze versie.

PRINCE2 Agile v2 structuur van het boek

Figuur 1.1 Structure of the Official Book. Copyright 2025, PeopleCert Limited. All rights reserved.

Mensen: wat is er nieuw in PRINCE2®Agile v2?


Net als in PRINCE2 7 is in PRINCE2 Agile v2 er een nieuw hoofdstuk gewijd aan People. Het is bijna hetzelfde verwoord. Onduidelijk is waarom bewoordingen net anders zijn gekozen. Ook staan in PRINCE2 Agile geen templates in het hoofdstuk. Dat is niet vreemd daar de nadruk ligt op project dashboards en team dashboards, en minder op documenten.


Hoofdonderwerpen zijn in dit hoofdstuk, net als in PRINCE2 7: organisatieverandering, leiden van teams en communicatie. In PRINCE2 Agile v2 zijn aandachtspunten voor Agile teams toegevoegd:

  • Delegeren van meer beslissingsbevoegdheden aan zelfmanagende agile teams.
  • Teams empoweren met trainingsprogramma’s.
  • Motiveren met behulp van bij de waarden passende beloningssystemen.
  • Visueel management met teamdashboards.

Verder vallen de nieuwe verwijzingen naar agile artefacten van Management 3.0 op:

  • Value stories – verhalen uit de praktijk die kernwaarden van de organisatie onderstrepen.
  • Culture book – beschrijft de missie, visie en kernwaarden, principes en identiteit van de organisatie om het agile denken en handelen te versterken. Bevat onder andere ook weer persoonlijke verhalen en voorbeelden die de (gewenste) cultuur onderstrepen.

Practices: wat is er nieuw in PRINCE2®Agile v2?


De belangrijkste veranderingen die gelden voor alle practice-hoofdstukken. Deze hoofdstukken:

  • zijn opgefrist qua styling en zo geschreven dat je ze kunt begrijpen zonder uitgebreide PRINCE2-kennis vooraf.
  • zijn voorzien van overzichtelijke tabellen waarin PRINCE2-managementproducten worden vertaald naar te gebruiken agile artefacten.
  • hebben een nieuwe sectie waarin wordt uitgelegd hoe de stof uit de practice ook in de staande organisatie toegepast kan worden. Zo kan de aansluiting op het project worden versterkt en de overdracht vanuit het project soepel en succesvol verlopen.
  • hebben een nieuwe sectie waarin aan de hand van het doorlopende scenario NowByou een praktijkvoorbeeld wordt gegeven. Het scenario betreft een goede-doelen-organisatie die een bewustwordingscampagne ontwikkelt om discriminatie van dak- en thuislozen tegen te gaan.

Business case

Ook in v2 wordt er meer gesproken over waarde creëren dan benefits realiseren ten opzichte van PRINCE2 7, hoewel dit in elkaars verlengde ligt. Ook het Minimum Viable Product oftwel MVP neemt nog steeds een belangrijke plek in.

Nieuw in dit hoofdstuk zijn vooral artefacten:

  • het PRINCE2 Agile projectcanvas (zie figuur 6.3);
  • het werken met persona’s om beter te begrijpen welke oplossingen gebruikers zoeken en hoe er waarde voor hen kan worden toegevoegd.

PRINCE2 Agile v2 projectcanvas

Figuur 6.3 PRINCE2 Agile project canvas. Copyright 2025, PeopleCert Limited. All rights reserved.

Organisatie

Naast de vier bekende projectorganisatielagen (opdrachtgevende organisatie(s), stuurgroep, projectmanager, teammanager/teams) en de drie projectbelangen (business, users en suppliers) kent, kent PRINCE2 Agile aanvullende rollen.


In v2 is de rollenstructuur voor het agile vereenvoudigd en verbeterd. In v1 is er sprake van Customer Subject Matter Experts (CSME’s), Customer Representatives, Supplier Subject Matter Experts en Supplier Representatives. De verschillen tussen een Subject Matter Expert en een Representative waren niet altijd eenduidig.


De nieuwe rollen zijn, náást de bekende PRINCE2-rollen:

    • Chief product owner – een agile variant van de senior user.
    • Agile coach – een coach in agile werken op organisatieniveau.
    • Product owner – een agile variant van de (project)teammanager.
    • Team coach – wat in scrum frameworks doorgaan scrum master wordt genoemd.
    • Developer(s) – ontwikkelaars oftewel degenen die de producten gaan maken.
    • Tester(s) – om de kwaliteit van de op te leveren producten te borgen door deze te testen in lijn met voorgeschreven kwaliteitsborgingsprocessen, Definition of Done, enz.

Voor de PRINCE2-nerds onder ons:

  • De opdrachtgever mag niet alle 3 stuurgroeprollen vertegenwoordigen. Dit wijkt af van eerdere PRINCE2-edities waarin de minimumbezetting van een project één opdrachtgever en één projectmanager betrof.
  • De rollen van senior product owner en de product owner mogen niet worden ingevuld door dezelfde persoon. Dit is in lijn met de bekende scheiding in ‘sturen’ versus ‘uitvoeren’ van het project.
  • In figuur 7.1 heeft de agile coach géén lijn naar de stuurgroep. Dit is wat verwarrend, want de rolbeschrijving in bijlage A voor de Agile coach de verantwoordelijkheden om de stuurgroep om het agile werken te ondersteunen in het bevorderen van agile werken.

PRINCE2_Agile_v2 Projectorganisatie

Figure 7.1 PRINCE2 Agile roles. Copyright 2025, PeopleCert Limited. All rights reserved.

Plannen

Ondersteund door de figuren wordt duidelijker hoe PRINCE2 in PRINCE2 Agile kan worden gebruikt door agile artefacten te gebruiken in plaats van bepaalde PRINCE2 managementproducten: een ‘project backlog with epics’ in plaats van een ‘project product description’ en een ‘story map with user stories’ in plaats van een ‘product breakdown structure’. Verder zijn nieuw: de ‘release map’ en de ‘story map‘. De release map bevat een logische clustering van user stories om de huidige stand van zaken weer te geven in termen van wat het agile team in welke volgorde gaat realiseren.


Is dat dan toch een beetje waterval? Misschien komen deze twee vormen hier dichterbij elkaar. Om het agile-karakter te bevorderen kunnen mockups en andere iteraties in ieder geval helpen om zo snel mogelijk te komen tot die producten die de organisatie en de gebruikers de grootste toegevoegde waarde opleveren. En dat past uitstekend in een agile werkwijze.

PRINCE2_Agile_Figure-8.10

Figuur 8.10 Example of a release map for NowByou scenario. Copyright 2025, PeopleCert Limited. All rights reserved.

Kwaliteit

Het hoofdstuk kwaliteit bevat veel van de inhoud die v1 ook had. Een verandering is bijvoorbeeld deze toevoeging van de witte vakken met de Agile elementen in figuur 9.1 waarmee het PRINCE2 kwaliteitspad vertaald wordt naar PRINCE2 Agile. DoD staat dan voor Definition of Done en DoR dan natuurlijk Definition of Ready.

PRINCE2_Agile_Figure-9.1-revised

Figuur 9.1 The quality audit trail in PRINCE2 Agile. Copyright 2025, PeopleCert Limited. All rights reserved.

Risico

Ook het hoofdstuk risico is herkenbaar qua inhoud in vergelijking tot v1. Ook hier geven de toevoeging aan belangrijke figuren snel een indruk van hoe dit agile vorm krijgt. Voor een integrale risicomanagementaanpak in je projecten, programma’s, portfoliomanagement, strategie en operationele processen: zie M_o_R.


Verder is noemenswaardig dat de Agilometer nu onderdeel is van het hoofdstuk over de practice Risico; de Agilometer ondersteunt het beoordelen van de geschiktheid van de omgeving/situatie van het project om agile te werken en de risico’s die hiermee gepaard kunnen gaan.

PRINCE2_Agile_Figure-10.1-updated

Figuur 10.1 The recommended risk management approach in PRINCE2 Agile. Copyright 2025, PeopleCert Limited. All rights reserved.

Issues

In lijn met PRINCE2 7 is het hoofdstuk Change omgedoopt naar Issues en zijn ook de typen issues uitgebreid naar 5: ‘request for change’, ‘problem’, ‘off-specification’, ‘business opportunity’ en ‘event external to the project’. Het verschil tussen een wijziging binnen óf buiten de toleranties wordt nu explicieter benoemd tot respectievelijk ‘detail change’ en ‘baseline change’.

Voortgang

Nieuw zijn de termen en voorbeelden van het project dashboard en het team dashboard. In v1 werd er gesproken over ‘information radiators’ waarmee het gebruik van borden al werd aangemoedigd. Zo ‘duw’ je de voortgangsinformatie niet naar de volgende managementlaag maar komt deze het ‘ophalen’ door op het dashboard te kijken. Het idee is dat het dashboard dagelijks is bijgewerkt en dus behoorlijk actuele informatie biedt aan wie wil en mag weten hoe het ervoor staat.

Processen: wat is er nieuw in PRINCE2®Agile v2?


Alle processen zijn nu opgenomen in hoofdstuk 13 in plaats van aparte hoofdstukken en beslaan samen 40 pagina’s van het 320 pagina’s tellende digitale boek.


De processen zijn ook niet meer als een procesplaatje weergegeven, maar als tabel met per regel de procesactiviteit, zoals ‘Prepare the project plan’. Daarnaast staat een korte beschrijving en aanwijzing(en) van wat te doen en met wie. In de laatste kolom vind je met welke  workshop je deze stap kunt ondersteunen. Bijvoorbeeld, voor het opstellen van het projectplan is dat de project initiation workshop.


Deze workshops worden toegelicht met behulp van een opzet van de workshop in tabel-vorm. De tabel geeft een voorbeeld van in welke volgorde welke onderwerpen behandeld zouden kunnen worden en hoeveel tijd per onderwerp te reserveren. In de laatste kolom staat de gewenste output aangegeven.

PRINCE2_Agile_Figure-5.3

Figuur 5.3 PRINCE2 Agile big picture. Copyright 2025, PeopleCert Limited. All rights reserved.

AI in projectmanagement


Dit hoofdstuk gaat in op de mogelijkheden en succesfactoren van AI in projectmanagement. Er is een overzicht per principe, per practice en per proces met hoe AI het project kan helpen succesvol te zijn.


Hoofdmogelijkheden die worden genoemd zijn:

  • automatiseren van routinetaken, zoals een chatbot die eenvoudige en vaak voorkomende vragen kan beantwoorden.
  • data-analyse om sneller wijs te worden uit beschikbare data van het project: wat betekent het?
  • generatieve AI, bijvoorbeeld ter ondersteuning van de communicatie naar stakeholders: het schrijven van teksten en het creëren van plaatjes of videos.
  • digitale technologie (als complementair aan AI) zoals het gebruik van VR-brillen om gebruikersfeedback te vergaren.

Voor nadere details naar de PRINCE2 AI practice guide.

Certificering


Om een PRINCE2 Agile examen af te leggen geldt nu alleen nog het PRINCE2 Agile Foundation v2 of een PRINCE2 Agile v1 certificaat als ingangseis.


Het is dus niet meer mogelijk om PRINCE2 7 Foundation te doen en dan de PRINCE2 Agile v2 Practitioner training te volgen.


En waar je voor PRINCE2 7 ook met IPMA-, PMI- en APM-certificaten direct naar de Practitioner-certificering door kan, is dat voor PRINCE2 Agile niet het geval.

Vertalingen PRINCE2 Agile v2


PRINCE2 Agile v2 zal naar verwachting nog dit jaar worden vertaald naar het Nederlands, maar ook in het Chinees, Frans, Duits, Japans, Pools, Braziliaans Portugees en Spaans.

Tot wanneer kan ik het versie 1 examen afleggen?


Als je nog een geldige voucher hebt van v1 dan heb je tot uiterlijk 30 juni 2026 de tijd om dit examen af te leggen. Daarbij is de voorwaarde dat je voucher ook zo lang geldig blijft of je deze tijdig verlengt. Dat laatste kun je doen in onze webshop.

Hoe lang zijn de certificeringen geldig?


PeopleCert certificeringen zoals die van PRINCE2, PRINCE2 Agile, enzovoorts zijn 3 jaar geldig, zowel op Foundation als Practitioner-niveau. Dat geldt ook voor de v2-certificering.

Wat betekent v2 voor mij?

PRINCE2 Agile heeft met v2 een volgende stap gemaakt en is een meer op zichzelf staand geheel geworden, met minder noodzaak tot PRINCE2-kennis vooraf. De praktische agile tools helpen je om je project slagvaardig voor te bereiden, uit te werken, te managen en af te sluiten. De aandacht voor de agile mindset was er al maar is wat gemakkelijker te begrijpen gemaakt.


Let wel op dat je reeds ontvangen examenvouchers niet verlopen en leg eventueel tijdig je v1 examen af.


Wil je meer weten over PRINCE2 Agile en bijbehorende trainingen, neem dan contact met ons op.


Contact opnemen


Auteur: Tanja van den Akker, geaccrediteerd PRINCE2-, PRINCE Agile- en Change Management-trainer, onderdeel van het auteursteam van PRINCE2®7 en Lead SME van het Nederlandse vertaalteam van de 2e druk.


Bron: PRINCE2 7 Managen van Succesvolle projecten, 2e druk.