Nieuwe trend in leren: Bite-Sized Learning


Wat is Bite-sized Learning precies?


Er is een nieuwe trend waar te nemen in trainingsland. Steeds meer klanten vragen een of meer korte sessies voor hun medewerkers in plaats van een meerdaagse training. Vaak is de bedoeling om hen in een dagdeel iets leren over Scrum, Verandermanagement, Projectmanagement of Stakeholder Engagement. Korte, prikkelende en energieke sessies die makkelijker passen in de agenda. Ik noem dit Bite-sized Learning oftewel kleine, smakelijke hapjes leeractiviteit.


Dit kort en krachtig leren past natuurlijk ook in het huidige ritme in organisaties. Het werkende leven gaat snel, afspraken en agenda’s wijzigen voortdurend, we ontvangen informatie en andere prikkels voortdurend en in grote hoeveelheden. In die context is het niet vreemd dat we leren op een zelfde manier willen benaderen.


Zo veel mogelijk waarde in een kort tijdbestek


Aan de andere kant is het wel van belang om te realiseren dat wat je leert in vijf dagen niet in een middag past. En dat iets horen en bespreken iets anders is dan iets het ook doen, ervaren en perfectioneren.


Dus het terugbrengen van het aantal contacturen tot een of meer dagdelen per keer vraagt hele duidelijke keuzes. Het is mogelijk om een leercyclus te doorlopen van iets weten, begrijpen, doen, evalueren en bijstellen maar dan bijvoorbeeld voor één (sub)onderwerp.


Spelsimulaties


Werken met spelsimulaties kan hier een prima invulling van zijn. Let hierbij wel op. Een goede spelsimulatie is meer dan spelen met Lego® of speelkaarten. Deelnemers moeten iets relevants leren en zien hoe dit terug gerelateerd kan worden naar de eigen praktijk. Bovendien wil je voorkomen dat het merendeel van de tijd opgaat aan het uitleggen van ingewikkelde spelregels. Belangrijk dus om met een effectief spel te werken, wat (nagenoeg) gegarandeerd leermomenten oplevert. En daarbij is een goede begeleider belangrijk. Iemand die de valkuilen direct herkent en de leerervaring optimaal ondersteunt.


Bite-sized Learning sessies kunnen een heel goed instrument zijn in een verandertraject. Zo kun je steeds weer een ‘prikje’ geven om de aandacht op de verandering vast te houden. Bovendien bied je regelmatig een handvat of nieuwe inzicht om het momentum van de verandering vast te houden. Om dit goed te doen vraagt wel samenhang en planning. Willekeurig en lukraak onderwerpjes de organisatie ‘in slingeren’ kan vermakelijk zijn, maar levert ook wel de nodige vraagtekens en (extra) weerstand op.


Mijn motto is dat een slechte training, hoe kort ook, altijd een te dure training is. Dus zorg dat voor de deelnemers dat het grotere plaatje duidelijk is, borg dat de training goed wordt voorbereid en zorg voor een goede trainer.


Wil je meer weten over de mogelijkheden van Bite-sized Learning, neem dan eens vrijblijvend contact met ons op.



Copyright foto Dean Drobot, 123rf.com