Het agile concept Minimum Viable Product (MVP) ontrafeld

Het agile concept MVP ontrafeld


Het agile concept Minimum Viable Product of MVP is in 2001 bedacht door Frank Robinson en tien jaar later populair gemaakt door Eric Ries. Het begrip MVP duikt overal op, maar is het voor jou duidelijk wat er met MVP wordt bedoeld? Eric Ries omschrijft in zijn boek “The Lean Startup” het Minimum Viable Product als volgt:

  • Een MVP helpt entrepreneurs om zo snel mogelijk leerervaringen op te doen;
  • Het is niet noodzakelijk het kleinst voorspelbare product;
  • Het doel is het testen van een bedrijfshypothese.

Klinkt allemaal helder maar wat betekent dit nu echt? Een paar voorbeelden om het te verduidelijken.

Wel of geen MVP?


Een marketingmanager van een financiële instelling heeft een geweldig idee voor een nieuw financieel product. Zij weet de handen op elkaar te krijgen en gaat met een aantal financiële whizzkids aan de gang om het financiële product in een aantal weken verder uit te werken. Het management blijft enthousiast en ze besluiten om het product te maken en te lanceren. De marketingmanager start een zes maanden durend project op en ontwikkelt het product. Parallel hierin zet het projectteam een reclamecampagne op. Met veel bombarie, vele genodigden en champagne vindt de productlancering plaats. Drie maanden later overheerst de teleurstelling. Het product verkoopt niet. Er is veel ontwikkeltijd en geld verspild. Had dat ook anders gekund?


Een marketingmanager van een financiële instelling heeft een geweldig idee voor een nieuw financieel product. Zij stelt dat 15% van de bezoekers van hun klantenportaal dit product willen hebben. Om deze hypothese te testen, laat deze marketingmanager in een paar uur tijd een button op de thuispagina van hun klantenportaal plaatsen. Druk je daarop dan kom je op een scherm waarom het product nader wordt toegelicht en waar je je mailadres kunt achterlaten voor het geval je interesse hebt. Slechts 0,02% van de bezoekers tonen interesse. De marketingmanager schuift het idee terzijde zonder ontwikkeltijd en geld te hebben verspild.

MVP cyclus

Bekende organisaties


Het MVP van Dropbox was een simpel filmpje dat het Dropbox concept uitlegt. Na het meten en afzetten van het aantal positieve reacties tegen de voorspelling is de ontwikkeling succesvol ter hand genomen. Zappos, de online schoenenwinkel, toetste het concept van online schoenen verkopen aan de hand van een simpele website met foto’s van schoenen gemaakt in verschillende schoenenwinkels. Wilde een klant een paar schoenen kopen, dan kocht Zappos deze in de schoenenwinkel en verstuurde deze vervolgens. Op voorhand geloofde niemand dat er mensen zouden zijn die schoenen online zouden willen aanschaffen. Echter, de simpele website liet het tegendeel zien. En op basis van waardevolle feedback van de eerste klanten werd een succesvolle organisatie gecreëerd. Google maakte een online beschrijving van Google Home zonder het product nog te hebben ontwikkeld en zocht naar feedback van potentiële gebruikers.

MMP


Een MVP oftewel Minimum Viable Product wordt nog wel eens verward met een MMP. Een MMP is het Minimum Marketable Product. Het MMP is de eerste versie van een product dat commercieel verhandelbaar is. Het zal in volgende versies of releases meer functionaliteit krijgen maar het biedt al waarde voor de klant. Op basis van feedback kan vervolgens het product verder uitgebreid worden. Het zou dus zomaar kunnen dat men eerst een MVP ontwikkeld om aansluitend een MMP op de markt te zetten.

Voorkom verspilling


Zoals uit de vele voorbeelden duidelijk wordt kan het testen van een hypothese aan de hand van een MVP je helpen om de juiste richting op te bewegen of verspilling van geld en mensinzet helpen te voorkomen.

Wil je samen met je collega’s een sessie waarin je in één keer overzicht krijgt van scrum of Agile-mogelijkheden? Neem contact met ons op. 


Contact opnemen



Auteur: Henny Portman is blogger, recensent, auteur, internationaal spreker, trainer en consultant portfoliomanagement en P3M3 Maturity.