Lean Startup methode

,

Lean Start Up methode_breed


De Lean Startup methode, zoals deze ook in PRINCE2 Agile wordt genoemd, helpt organisaties op een gestructureerde en snelle manier ontdekken of een idee voor een product of dienst een doelgroep heeft die het wil gebruiken en er voor wil betalen. Het kan hier gaan over een organisatie die start of een bestaande organisatie met een nieuw idee. Centraal in de aanpak staat ‘snel leren’.

Belangrijke elementen van de Lean Startup methode


Belangrijke elementen uit de Lean Startup methode zijn:


  • De Build-Measure-Learn Feedback lus
  • Alles is een Groot Experiment
  • Drie typen MVP’s
  • Drie motoren van groei
  • Bijstellen of doorzetten?

Waar veel ondernemers en ondernemende medewerkers hebben geleerd dat ze met een goed idee, hard werken en uitstekende timing succesvol zullen zijn, stelt Eric Ries, dat de waarde van een goed idee wordt overschat. Het gaat over de uitvoering van het idee. De Lean Startup methode geeft hierbij effectieve handvatten.

Build-Measure-Learn


Agile is gebaseerd op leren aan de hand van experimenten. In vergelijking tot de gewenste situatie gaat het dan over proeven op een relatief kleine schaal in een korte tijd. Dat is in de Lean Startup Methode zeker zo.


De loop start met een aanname die wilt toetsen. Bijvoorbeeld: willen mensen betalen voor een dagelijkse receptendienst en de mogelijkheid om alle ingredienten kant-en-klaar bij een lokale supermarkt op te halen? Dan maak je een experiment om dat te toetsen op kleine schaal en vervolgens trek je daar conclusies uit en ontwikkel je het idee verder of laat je het vallen.

Alles is een Groot Experiment


Om snel en effectief te leren werkt Lean Startup met experimenten. Daarbij is belangrijk dat je niet vráágt aan klanten wat ze willen waarvoor ze zouden willen betalen. De ervaring is dat mensen zelf hiervan eigenlijk helemaal niet zo bewust zijn van wat ze werkelijk willen. In plaats daarvan ga je gedrag observeren; dat is een meer betrouwbare indicator of jouw idee zoals het nu is, levensvatbaar is.


Soms is een eenvoudige landingspagina online genoeg om te toetsen of er interesse is in jouw product of dienst. Op de pagina vinden bezoekers informatie over wat het is en een formulier om verdere informatie aan te vragen of zelfs te bestellen. Let op wat je belooft hier want je hebt het product nog niet ontwikkelt. Je toetst alleen de waarde van het idee in de huidige versie.

Drie typen MVP’s


Een MVP staat voor Minimum Viable Product. Je vindt hier meer over in deze blog. De Lean Startup methode noemt drie manieren waarop je een MVP kunt toetsen náást een eenvoudige landingspagina.

Het video MVP

Dropbox is ooit tot stand gekomen op basis van een video waarin het product werd gepresenteerd alsof het al bestond. Dit leverde in een korte tijd 75.000 aanvragers op!

Het concierge MVP

Met een concierge MVP toets je het idee door dit te gaan leveren aan een of enkele klanten. Stel dat je je nieuwe receptenservice wilt toetsen, dan lever je deze aan een klein aantal mensen, vermoedelijk in een zelfde wijk. De ingrediënten die ze bestellen, laat je afhalen bij één supermarkt waar je afspraken mee hebt. In deze situatie kost deze dienst je geld in plaats van dat je er wat mee verdient. Dat is een belangrijke investering om straks grote missers te voorkomen. Deze klanten ervaren en laten zien of het werkt en hoe goed.

Het Wizzard of Oz MVP

Het Wizzard of Oz MVP of ook wel ‘de mensen achter het gordijn’ betekent dat je Minimum Viable Product betekent dat je het product of de dienst test door het eerst handmatig in te vullen, terwijl je bedoeling is om het uiteindelijk te automatiseren. Dus stel dat je receptenservice komt met een gepersonaliseerd voedingsadvies gebaseerd op de gezondheid, dieetwensen en lifestyle doelstellingen van de afnemer, dan zou je deze adviezen tijdens het experiment handmatig genereren met een of meer diëtisten. Pas als het idee levensvatbaar blijkt, zou je dan een aan AI-achtige oplossing gaan werken.

Drie motoren van groei


Wanneer je je idee hebt getoetst en verbeterd tot een niveau waarop je klaar bent voor groei, moet je gaan nadenken over hoe je je groei gaat realiseren. Eric Ries geeft drie mogelijkheden aan en geeft aan dat je een duidelijke keuze moet maken en de bijbehorende kpi’s zult moeten monitoren om succesvol te zijn.

The Sticky Engine of Growth

De Sticky Engine of Growth zoekt levenslange klanten voor producten die iemand regelmatig gebruikt. Levensmiddelen, scheermesjes, toner cartridges, tijdschriften, sokken, onderbroeken, enzovoorts. Ook gaming diensten worden hierbij genoemd. De groei zit daar in dat er veel mensen bijkomen en blijven en dat het percentage dat afhaakt, beperkt blijft.

The Viral Engine of Growth

De virale groeimotor levert groei op doordat iedere klant zelf weer nieuwe klanten meebrengt. Alle sociale netwerken hanteren deze groeimotor. De motor werkt als gemiddeld elke klant meer dan 1 ander lid aanbrengt.

The Paid Engine of Growth

Deze groeimotor bereikt groei door te adverteren. Hierbij moeten de kosten van het werven van een klant opwegen tegen de totale opbrengsten van die klant. Veel e-commerce bedrijven groeien op deze manier.

Bijstellen of doorzetten?


Met het hanteren van de gekozen groeimotor, ontdek je of het idee ook op een grotere schaal gaat werken en of het genoeg afnemers vindt. Hierin kom je voor het vraagstuk te staan: pivot or persvere? Oftewel bijstellen of doorzetten? Aan één kant zul je als ondernemer of ondernemende medewerker niet zo maar de handdoek in de ring moeten gooien: het ontwikkelen van een succesvol product kost tijd. Aan de andere kant kun je niet koppig vol blijven houden; er is hierin een balans nodig.


Vormen van veel voorkomende bijstellingen zijn bijvoorbeeld veranderen van:


  • doelgroep. In de praktijk kan blijken dat een heel andere doelgroep enthousiast wordt over jouw product dan je had gedacht.
  • waardeaanbod. Wanneer te weinig klanten willen betalen voor je product of dienst. Dan kun je ervoor kiezen het product gratis aan te bieden en te verdienen aan de betaalde advertenties.
  • groeimotor. Als je erachter komt dat het virale effect van je product tegenvalt maar dat adverteren meer oplevert dan het kost, kan het slim zijn om op de Paid Engine growth motor over te stappen.

Het is belangrijk om te weten dat bijstellen niets te maken heeft met falen maar alles te maken heeft met leren.

Keuzes maken


Er is nooit een gebrek aan ideeën om je product of dienst te verbeteren. Je kunt als organisatie verdrinken in deze ideeën. Het maken van de juiste keuzes is daardoor er belangrijk.

Verschillende vorm van agile werken


Er zijn vele vormen van agile werken, zoals:


  • agile scrum, dat toegepast kan worden in de uitvoering van projecten én in de staande organisatie.
  • continue agile werken, zoals dat kan met onder meer SAFe.
  • versus eindige trajecten, zoals projecten en programma’s en in strategisch, tactisch en operationeel agile werken. Dit kun je doen met PRINCE2 Agile of AgilePM voor projecten, MSP en AgilePgM voor programmamanagement.
  • lean werken voor procesverbetering en het elimineren van verspilling.

Conclusie


Lean Startup kan je helpen om jouw briljante business idee uit te werken naar een product of dienst met succes. Het biedt een duidelijke, verantwoorde structuur om het business idee in een korte tijd en met beperkte middelen te toetsen, bij te stellen en op te schalen.


Wil je samen met je collega’s meer leren over agile? 


Contact opnemen


Tanja van den Akker is auteur van PRINCE2 voor professionele projecten, geaccrediteerd trainer in PRINCE2 en Change Management en mede-eigenaar van Forsa Advies.

Bron: